Overfart til Inverness
juli 11, 2019 | Turbloggen | Ingen kommentarer
Dag 1. Vi dro fra Mandal kl 8. I følge på turen var båtene Terne og Magicus. Jentene ville opp en time før for å være godt forberedt med frokost i magen før avreise. Det var frisk vind og mye rotete sjø gjennom hele dagen. Aurora hadde planlagt godt og var forberedt med kvalmeplaster på kvelden i forveien. Maren har klart seg greit før, men dette ble i meste laget. Da kom hjemlengsel, og lengselen etter katten vår Sussie fort. En halv reisesyketablett og (magnetisk) brettspill gjorde susen, og livet ble så mye bedre etter en liten stund. Real turmat var beste løsning til kombinert lunsj/middag i bølgene (det var godt å ha på lager!). Hele første døgnet ble det mye soving på jentene,- Eli ivaretok barn og mat og Andreas styrte skuta- en grei fordeling på starten i mye sjø.

Dag 2. Natten var rolig, men tilstrekkelig med seilvind til rundt midnatt. Da hadde seilene vært oppe i 14 timer. Skiftene ble delt- Eli satt til rors til halv to og Andreas tok en økt til nærmere halv syv. Seilene kom opp igjen kl 5. Aurora valgte den «tryggeste» soveplassen; i frisk luft i cockpit. Jerven-dukene (Fjellduken) som kom med i siste liten, var uvurderlig gjennom natten. Flere lag med ull var også godt å ha både for sovende og natt-vaktende.
Andreas observerte en grindhval et stykke bak båten ved soloppgang. Eli hadde en delfin på besøk et hopp på morgenskiftet. Senere på morgenen kom det flere delfiner, til stor begeistring for barn og voksne. De ville leke med Ruffen, og holdt på rundt ti minutters tid.


Nybakt brød fra «Ruffens bakeri» og omelett ble servert til frokost. Brødbakemaskin var et hot tips vi fikk av tidligere langturseilere, og har allerede kommet til sin fulle rett. Skikkelig luksus med nybakt brød til frokost. Etter en avklaring på at jentene ikke følte seg uvel, serverte vi overrskelse kl 14, halvveis til Skottland. Et enstemmig «ja» for sjokoladepudding med vaniljesaus 🙂 Aurora har ligget i horisontal gjennom hele dagen, en rolig dag med lesing, musikk (alt fra Vaselina bilopphøggers til A-ha og Knutsen&Ludvigsen) og lydbøker («Svein og rotta» er en gjenganger) i cockpit. Eli har med jevne mellomrom tatt litt tøy og bøy- ingen tvil at det tar på en «aldrende» kropp med stillesitting både dag og natt.

I skrivende stund (kveld dag 2) er tåka tjukk og vinden lett. Vi går for motor, og radaren er på. Vi har passert flere oljerigger, de er observert på radaren (men ikke å se for det blotte øye). Vi har hatt jevnlig VHF-kontakt med Magicus og Terne, og følger de på AIS (dvs at vi ser de på kartplotteren). Vi holder omtrent samme fart alle tre, det føles fint og trygt å ha de i nærheten.
Dag 3. Tåka ligger fortsatt tett med rolig sjø gjennom hele dagen. Natten har gått stille for seg. Takk og lov for radar og AIS; en periode gjennom natten var det nesten umulig må se fremfor båten.

Oppe er det fuktig, nede er det godt og varmt. Andreas har tidligere i vår montert en ekstra varmer som bruker kjølvannet fra motoren med rør ut i byssa og lugarene så vi får utbytte av varmen fra motoren. Denne var tiltenkt Grønland, men kom godt til sin rett allerede nå. Sola titter såvidt frem et kvarter, og vannet i slangen er varmt (også her en takk til motordriften), så hele gjengen får tatt seg en dusj bak på båten – med sikkerhetsline og vest. Det var godt! Ellers har det blitt servert pannekaker i byssa og bønnetaco til middag. Noen seler og delfiner og hvaler er observert, men bare for de som har tålmodighet til å holde utkikk. Båten er blitt godt vasket etter sjøvann som kom litt brått på (en slurvefeil da vasken ikke ble stengt i tide. I mye sjø kommer vannet opp av vasken, og finner seg veien ned til under dørken- ned i sprekker og utover badegulvet). Også «overflatevask» er nødvendig etter tre dager med skoene på inne som ute, klær av og på, og mat inn og ut, og litt rundtomkring;)


Nå er Skottland nær og vi nærmer oss ankringsstedet i innløpet til Inverness. Vi skal ligge å vente på svai på tidevannet i morgen tidlig, og så sluses inn til nærmeste brygge. Vi gleder oss til noen dager i land i Inverness før vi fortsetter gjennom kaledonske kanalen.